Eind in zicht - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esra Gelders - WaarBenJij.nu Eind in zicht - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esra Gelders - WaarBenJij.nu

Eind in zicht

Door: Esra

Blijf op de hoogte en volg Esra

13 November 2008 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal, na drie weken reizen zijn we weer in hanoi beland, een leuke gezellige stad, ook wel druk, maar lijkt meer op een westerse stad. ik weet nog dat we bij aankomst in Ho Chi Minh gek werden van alle drukte, toeterende brommertjes en alles wat er zich hier op straat afspeelt. We dachten echt wat hebben we gedaan is dit vakantie? maar na drie weken een totaal andere cultuur te ervaren en het in je op te nemen en erin te leven raak je er ook weer aan gewend. Nu steken we gewoon over zonder te kijken je weet toch dat ze om je heen zullen gaan.

Maar we hebben uiteindelijk toch het meeste genoten van de natuur hier. Sapa was echt zo mooi. Zondag zijn we vroeg wakker gemaakt! om 5.30 om vanuit Sapa met de bus op weg te gaan richting Bac Ha. Elke zondag is er een grote markt waar heel veel dorpelingen uit de buurt in prachtige klederdracht op af komen. Qua afstand lag dit plaatsje niet zover van Sapa af, maar om er te komen via de onverharde, niet aangelegde of soms weggespoelde weg, was een heel avontuur. 10 km voor Bac Ha, midden op een bergtop stond er opeens een file, deze bleek er al een paar dagen te staan op dit punt. Een stuk weg was hier weggespoeld, en de plaatselijke busjes en kleine touringcars, bleven een voor een vaststeken op dit punt, naast een diepe afgrond. Wij zijn uiteindelijk ook maar evem uit de bus gestapt, hetgeen ons iets veiliger leek. gelukkig stond er een grote grijper en kon een voor een de vast zittende busjes lostrekken. Na een uur deze chaos bekeken te hebben besloot onze reisleider om te draaien, wat een goede beslissing bleek, want achteraf hoorden we van andere mensen dat het 4 uur heeft geduurd om erdoorheen te komen. En dan moesten we ook nog retour om de nachttrein niet te missen naar Hanoi. Uiteindelijk zijn we die dag gaan wandelen nou ja survival zeg maar via allerlei modderpaadjes, velden en schuren en tuinen van lokale bewoners. dit was wel een leuke tocht.. We kwamen bij de rivier en hebben hier wederom een mooie boottocht gedaan. Deze tocht was zo mooi echt door de ongerepte natuur van Vietnam, tussen de rotswanden en onder de watervallen door en ook nog in een grot in geklommen. een van onze medereizigsters was haar schoen verloren in de modder, op dat moment hilarisch voor ons, daar zij met de fietstocht al in de modder uitgegegleden was en ook een keer gevallen was toen ze van de boot af wou stappen. Ja je hebt van die lui die hun reisjes kunnen onderschatten...

We hadden slecht geslapen in de nachttrein en waren brak bij aankomst in Hanoi. vanuit hanoi 4 uur rijden naar Halong bay waar we op een drakenboot zijn gestapt, door de prachtige baai gevaren .. De legende gaat dat er een draak in de zee leefde en dat hij met zijn staart al deze eilandjes in de zee heeft gevormd, vandaar ook alle drakenboten die er nu rondvaren voor de touristen. We zijn naar een druipsteengrot gevaren op een van de eilandjes en hebben er wat rondgelopen om vervolgens weg te varen en vanaf het dek van de boot naar de prachtige zonsondergang te kijken. De boten bleven allemaal bij elkaar liggen omdat er hier nog piraterij voorkomt, maar helaas heb ik geen Johny Depp gezien. Het slapen op de boot was ook erg leuk, mits ik niet de dag erna nog steeds op zeevrouwsbenen liep. Na het ontbijt op de boot zijn we naar cat ba eiland gevaren, niet onbewoond, maar gelukkig veel natuur, niet dicht bevolkt en weinig touristen. Na een wandeling langs de klifwanden zijn we lekker op een bijna privestrandje gaan liggen en wat gezwommen en gebakken in de zon, om eens lekker bij te komen en echt weer het vakantiegevoel te hebben.

de dag erna was het 4 uur terugvaren naar Halong Bay, gezien het heerlijke weer, hebben we lekker in het dek in het zonnetje gelegen. Gisteravond ons laatste avondmaal genoten met de groep (gelukkig voorbij...) en vandaag gaan we nog omze laatste dongs hier uitgeven en shoppen, souvenirs kopen en naar het waterpuppets theater.

Tot thuis we verheugen ons om jullie weer allemaal te zien!!! Es en Es

• 20 November 2008 - 20:10

Es:

Es

bedankt voor de ontzettend leuke, mooie en onvergetelijke vakantie

Dikke X de andere Es