Hanoi en Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esra Gelders - WaarBenJij.nu Hanoi en Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esra Gelders - WaarBenJij.nu

Hanoi en Sapa

Door: Esra

Blijf op de hoogte en volg Esra

08 November 2008 | Vietnam, Hanoi

Hallo lieve mensen in Nederland. Hier zijn we dan weer met een berichtje. Wat vliegt de tijd toch, echt niet normaal. Als ik me bedenk wat we allemaal gedaan hebben dan ben ik de helft alweer vergeten, erg he, dan moet ik echt diep in die grijze massa gaan graven... Maar goed.Ik was gebleven in Hanoi. De eerste dag zijn we met taxi's langs alle hotspots gereden, o.a. museum van de literatuur, mausoleum van Ho Chi Min (net de efteling, al schuifelend achter elkaar aan, miste alleen nog de papier hier bak!) En nog een museum van de oudheid. We waren net zo'n kudde Japanners, uit de auto, foto's schieten en weer weg! De volgende dag hadden we eigen tijd om de stad te verkennen. We zijn weer over de markt gelopen, zolang je tussen de kleren en prullaria loopt is het goed, voor de rest moet je een stevige maag hebben. Aan de andere kant van de stad lag de Franse wijk, heel gezellig met een heerlijk terrasje aan het meertje en lekkere oude franse muziek. Dit was ook meteen de wat duurdere wijk van de stad, want dat zag je meteen aan de winkels. 's avonds hebben we de verleiding niet kunnen weerstaan en zijn terug gegaan naar ons heerlijk Italiaans restaurantje. Om 21:00 uur hadden we de nachttrein naar Sapa. Dit keer geen feestje op het station, want onze plaatselijke gids was erg ongeduldig en sleurde ons mee het perron op om via wat omzwervingen bij onze trein uit te komen. Deze cougettes waren nog wat kleiner dan onze vorige, maar gelukkig geen hard blazende airco. Onderweg viel de stroom nog een paar keer uit, maar dat mocht de pret natuurlijk niet drukken en zijn we met wat muziekinstrumenten door de gang gaan marcheren, lachen natuurlijk! Na een heftige en korte nacht, om je een idee te geven: ga met je dekentje op een sprinkussen liggen en laat een paar kinderen lekker op en neer jumpen..., zijn we aangekomen in Lao Cai waar we een heerlijk ontbijtje hebben genuttigd. Bestel je hier een Vietnamese thee, dan krijg je thee met mieren en wat vliegen!!! Niet gedacht dat je hier vegetarische thee moet bestellen. Ga je er dan wat van zeggen dan laat ze een handje thee bladeren zien. Ja weet toch zeker dat ze een bril nodig had, bah wat smerig en wat doe je dan dan ga je alles kritisch bekijken en dan zie je dat in de jus d' orange van Ester nog wat wormpjes zwemmen! Heerlijk!! Laat dat ontbijtje maar zitten. Na nog een uurtje te hebben gereden, kwamen we in de regen en mist in Sapa aan. Helaas waren nog niet alle kamers klaar dus moesten er nog vele wachten op hun bed. Ester had erg slecht geslapen dus kregen we gelukkig een kamer. Lekker even bijgeslapen, maar in bed lag je nog te wiebelen van de trein. 's Middags zouden we een wandeling maken, maar het regende te hard en vele waaronder ook wij het voor gezien hielden. Het is hier zo toeristisch, de bergvolkeren staan hier echt vreselijk nep in hun klederdracht allerlei spullen te verkopen. Zodra je het hotel uitloopt staan ze als een zwerm vliegen om je heen!! En van no hebben ze nog nooit gehoord, jakkes denk dat ik eens flink wat knoflook ga eten hier, hopen dat dat werkt... Volgende dag scheen het zonnetje en zijn we met een paar man dezelfde tocht gaan lopen die sommige de dag ervoor hadden gedaan. Wat is het hier mooi zeg! Sommige wolken hangen echt tussen de bergen en dat ziet er echt mooi uit. We zijn naar een waterval gelopen en onderweg kwamen we nog wat huisjes tegen. Overal lopen lieve hondjes en af en toe een puppy. We vroegen hoe die heette, maar hij had geen naam want als hij 8 kilo woog werd het een avondmaal.... nou dan springen de tranen je wel in de ogen. Wat kun je toch een cultuur verschil hebben. Rowan jong, wat heb je het toch goed bij mij! Na de wandeling nog op een terrasje gezeten en wat door de straatjes gelopen. Het hotel waar we nu zitten is echt een ramp, de kamers zijn zo vochtig dat we paddestoelen kunnen plukken op de badkamer! Maar gelukkig hebben we een kacheltje, zo;n lekker kitsch ding met van die wapperende vlammetjes en nephout. Het ontbijt daarentegen is weer uitzonderlijk lekker, heel veel keus, lekkere broodjes, KAAS!! en veel vers fruit. Vandaag hebben we een trek gelopen met stralend weer! De vliegen zijn ook meegelopen zo leuk! You wanna buy? How old are you? Where are you from? Ohh om gek van te worden in een lange meute achter ons aan. De bergen zijn schitterend met de rijstvelden en de bamboe, maar de mensen die hier wonen zijn echt arm die hebben echt helemaal niets dan een strohutje en hun varkentjes en kippen, triest om te zien. Onderweg weer wat hondjes gevoerd met koekjes en water, doet goed al is het maar voor even. Het is een pittig pad met een hele hoop stenen en wat glijpartijtjes, maar oh zo mooi en wat hebben we toch geluk met het weer, want je ziet overal stukken die zijn weggespoeld. Moe en voldaan zijn we na afloop het terras op gerold en zometeen gaan we een hapje eten.
Bedankt voor jullie berichtjes en leuk Michel dat je dit gebruikt om wakker te worden. Suus wat leuk dat je weer gaat reizen. De mensen zijn me hier af en toe iets te nep vriendelijk. Smurfen, hoop dat alles goed met jullie gaat en pap en mam met mij is alles goed, vermaak me wel maar ben ook blij als ik straks weer naar huis kan. Hoe is het met Jeroen? Weet je al meer met je werk?

Heel veel groetjes en XX van ons

• 09 November 2008 - 13:46

Het Thuisfront:

Hallo meisje.
    Hier vallen elke dag meer en meer de bladeren van de bomen. Het zal dan ook wel even wennen zijn als je voet aan land zet. We hebben net een lange wandeling gemaakt en Diesel bleef maar rennen achter de vogels aan. Jeroen is hier het weekend en het gaat goed met hem. Je hoort wel alle details als je weer thuis bent. Zo te lezen heb je een heel fijne vakantie. Tja, en het cultuurverschil daar verander je niets aan. Het is zeker heel triest als je het dierenleed om je heen ziet. Ik moet er niet aan denken..... We zijn heel benieuwd naar alle foto's en verhalen. In ieder geval heel fijn dat het je verder zo bevalt. We zien elkaar a.s. vrijdag nog veel plezier en groetjes aan Ester. xxx-jes.

• 09 November 2008 - 13:46

Het Thuisfront:

Hallo meisje.

• 10 November 2008 - 10:37

Smurfen:

Het gaat heel goed met ons en we verheugen ons om jullie volgende week in het live te horen ipv via teksten. We missen jullie maar vinden het super dat jullie zo genieten. Veel knuffels uit het smurfennest

• 10 November 2008 - 10:46

Suus Dej:

hey, lekker wormpjes in je jus......mmm....wat een geweldige foto's hebben jullie. Zo te lezen hebben jullie wel echt een gave reis. Zonde alleen van het weer...Er zijn helaas maar weinig landen waar ze honden hebben als huisdier, maar het is wel heftig om te zien ja. Jullie hebben niet heel veel last gehad van de overstromingen wel? Geniet er nog maar even van!xx

• 11 November 2008 - 15:38

Michel:

Hallo Vietnam...this is Holland...

Kan het me goed voorstellen, die andere normen en waarden. Voor veel mensen is het ook vreemd dat wij in Nederland paard eten (voor jou en mij als vegetariers natuurlijk ook), maar goed...wat ik niet begreep was of die mieren en vliegen zo hoorden en wellicht een locale delicatesse was...waarschijnlijk niet. Ik ben zo benieuwd naar de fotos en verdere verhalen! Kan me ook goed voorstellen dat je af en toe naar huis velangt, maar dan is het wel leuk dat je met een groep Nederlanders bent...ondanks het feit dat je je wellicht aan een groot aantal ergert, zijn het wel mensen die je enigszins zullen begrijpen...
    hoe dan ook, sterkte verder (ook voor jullie harten en magen) en tot snel!
    groeten,
    Michel

• 12 November 2008 - 09:49

Judy:

hoi hoi,
    ik wil jullie alvast een goede terugreiswensen.
    voor het thuisfront van esra, ik was vorige week in de buurt en dacht ik ga even hallo zeggen met justin. alleen diesel was thuis.
    toen ik in de oprit voor het raam stond ging hij na een blafje weer lekker slapen. het woordje waken kent hij niet...
    ester we zien elkaar zaterdag wel even en esra als ze bijgekletst is met har thuisfront.

xx judy en justin

• 12 November 2008 - 11:27

Witte Beer:

Dag lief vrouwtje van mij.
    Het wordt nu wel tijd dat je me hier komt ophalen. Jhonnie en Spike zijn mijn grote vrienden geworden, maar ik mis nu wel al die knuffels van jou. En dan die wandelingen die we elke dag samen maken. Oh, en als ik denk aan al die lekkernijen die je altijd voor me meebrengt loopt het water uit mijn bek....
    Wat zal ik blij zijn als ik je vrijdag weer zie. Dan zing ik heel Vijlen bij elkaar.
    Een dikke schmik, schmek, lebber van je grote liefde. Goeie reis en adieje wa.
    (Dat hebben ze me hier geleerd)

• 13 November 2008 - 07:48

Dag dames,

De verhalen zijn super. Zo te lezen proeven jullie alles wat het land te bieden heeft en het is jullie gegund. Blijkbaar vinden ook de weergoden dat. Kan me voorstellen dat het cultuur verschil enorm is! Zal ook wel weer even wennen zijn wanneer jullie terug zijn in ons kleine kikkerlandje. Vergis je niet ook hier is het meeste groen ondertussen verdwenen... Goed om te horen dat jullie je daar vermaken, geniet nog van de laatste dagen en alvast een goede en behouden terugreis. Groetjes XX Ron

• 13 November 2008 - 07:48

• 13 November 2008 - 07:49