Eindelijk weer contact - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esra Gelders - WaarBenJij.nu Eindelijk weer contact - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esra Gelders - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer contact

Door: Esra

Blijf op de hoogte en volg Esra

31 Oktober 2008 | Vietnam, Hanoi

Hoi allemaal

Inmiddels zijn we via allerlei omwegen (en die zijn er hier genoeg)in Hoi An beland.

Ik moet het helaas weer een beetje kort houden, want de rij gegadigden wordt steeds langer achter mij. Er is hier maar een computer en gelukkig is hij ook erg snel...En er zijn toch nog landen waar je niet veel computers tegenkomt dus deze kans moet ik even aangrijpen. Nog even terugkomend op Lucky Luck, hij is ook eenzaam (geen wonder, want daar maakt hij het zelf naar) en niet te verstaan en hij wil nog niet eens zeggen hoe oud hij is. Wij schatten hem in ieder geval rond de 63. De rest van de groep is erg loyaal en super aardig. Ook al ligt de leeftijd nogal uit elkaar (de jongste is 26 en de oudste 71), we kunnen het goed met elkaar vinden!

we zijn vanuit de drukke stad (voormalig saigon) naar de mekong delta afreisd met diverse bootjes. Nog een tropische regenbui meegemaakt op het water. Eindelijk wat actie na al dat lome gedoe in de bus! Alle plastic zeilen gingen naar beneden en voorzien van poncho's en paraplus zijn we in een van de zijvaarten gaan schuilen met de boot.. t ging echt heftig te keer.. De mekong delta staat rechtstreeks in verbinding met de open zee en kent dus ook een getijde verschil van 2 m en ook golven..We hebben tussen de mangrove gevaren, echt super om al dat brommer geluid te verruilen voor pure stilte en wat gehobbelt op paard en wagen, beetje zielig, maar dat is hier wel meer...

t was n schitterende dag in deze mooie natuur en we eindigden in een erg leuke homestay, waar we de nacht zouden doorbrengen. Midden in de natuur staat dan zo'n rieten hutje met veldbedden en hoera ook klamboes. Erg confortabel, want er lagen nog wat matrassen op de bedden ook. Na het heerlijke avondmaal, krijg altijd een VIP behandeling hier, omdat ik vegetarisch ben, kwamen er nog wat katten (maatje 0 en zwart lang haar)en kevers (zonder vleugels) langs om om ons een ' mooi' optreden voor te schotelen. Ja ment noemt dat cultuurverschil, jeetje dat ze dat hier mooi vinden zeg, moest echt mijn lach inhouden. Maar het is mooi om mee te maken. Na nog wat gekletst en gelachen te hebben over het rode lampje boven iemand zijn bed zijn we voldaan het bed in gerold. Moest niet te ver rollen, want dan lag ik in het bruine water.

Na een heerlijke nacht en een verfrissende douche en alweer gelachen, omdat er ook nog geld in het bakje lag bij het rode lampje zijn we erna weer met het bootje richting vasteland gevaren en met de bus richting Chau Doc gereden. Dit plaatsje ligt helemaal aan de grens met Cambodja, dus een lange reisdag. ook via veerboten.. Leuk stadje maar om er nu 2 hele dagen voor te reizen, iets minder...Wel nog een topje beklommen om vervolgens tussen de bomen en de troep het uitzicht te bewonderen, Leuk Lucky Luck! Goed Idee.

we hebben ons even losgekoppeld van de groep om eindelijk wat te kunnen lopen (ja Pascalle en Petra, ook al zweet je hier als een otter als je voor de rest op je luie ... zit dan moet ik straks toch nog gaan tellen :-) Dus veel gewandeld, over de plaatselijke kleurrijke interessante maar stinkende markt gelopenen ook weer boottocht gemaakt naar de paalwoningen en visserswoonboten.Waar we omringt werden door kinderen die hun wafeltjes wilden verkopen, leek meer zo'n vliegenplaag waar je niet meer vanaf komt!

dag erna weer een hele lange reisdag terug naar voormalig saigon hier op t vliegtuig gestapt (waar chaos was omdat 70% van de terminal was afgebrand door een gasexplosie) richting Dangang.. bij aankomst enorm heftige regen.. We zijn door de regen en onder water gelopen straten om 21.00 nog gaan eten bij een Nederlander Hans, die hier een superleuk restaurantje heeft the lighthouse

Dit was echt genieten en relaxen t eerst deze vakantie.. lekkere muziek en heerlijks vietnamees eten op westerse manier gereed gemaakt.

Dag erna zijn we 20 km gaan fietsen met hans op het eiland hier in Hoi An en scheepswerven en rijstvelden bekeken, t was zo'n 40 graden.. en droog na lange tijd hier... genoten van een superdeluxe lunch bij n plaatsleijke familie en 's middags zijn we nog met een aantal dames naar t mooie strand hier gefietst (10 km) om een strandwandeling te amken... Daarna hebben Es en ik nog een heel leuk vietnamees jasje op maat laten maken, dat we zo kunnen ophalen.. hier is t gewoon echt genieten een superluxe hotel met zwembad, maar helaas morgen gaan we er weer vandoor richting Hue.. Spannend voor wat er weer komen gaat. Deze computer is zo traag dat ik helaas geen foto's kan laten zien.

Jullie horen van ons Es en Es

P.S. Broer, de bootmannen zijn echte slungels dus helaas geen Rambo types

• 31 Oktober 2008 - 08:12

Michel:

Hoi! Leuk weer wat te lezen! Ik herken je schijfstijl van onze vroegere scouting avonturen en moet gewoon in mijzelf lachen om de verhalen die je schrijft en dingen die je meemaakt! Geniet er volop van- hier regent het, is het grijs, is zelfs in Spanje sneeuw gevallen...kortom genoeg redenen om nog niet aan thuis te denken!!

groeten Es-in-het-kwadraat,
    Michel

• 31 Oktober 2008 - 18:20

Witte Beer:

Ja, ik moet toch even iets van mij laten horen. Ik heb het hier in Vijlen goed naar mijn zin. Er zijn genoeg andere vierpoters waar ik mee kan stoeien en lekker kan rondrennen. D'r Jos, d'r Arjan en 't Betsy zijn heel lief voor mij. Vanmiddag is Diesel ook gekomen en toen heb ik wel even gezongen...(je weet daar ben ik heel goed in). Hij heeft mij van alles over jou in mijn oren gefluisterd wat hij zoal had gehoord. Nou, nou, jij amuseert je daar ook goed.En het eten al helemaal! Ik krijg hier alleen maar brokken!!
    Ik laat wel weer iets van mij horen als ik je mis.
    Een dikke lebber van je grote liefde!

Roke

• 31 Oktober 2008 - 18:42

Het Thuisfront:

Hallo reisduif.
    Fijn om te lezen dat je je zo amuseert. En ook nog een leuke groep, dat is mooi meegenomen. Michel heeft al geschreven hoe het weer hier is, het lijken wel de donkere dagen voor de Kerst. Trouwens ze hebben hier al de kerstverlichting in de lantarenpalen aangebracht. Het wordt steeds gekker. Ben benieuwd of dat Vietnamese jasje nog past als je thuis komt, want wat we lezen over dat eten allemaal.... Verbazend hoe vroeg het al donker is in Vietnam. Wat doen jullie zoal 's avonds ? Het bevalt jullie wel erg goed he ? We kijken iedere keer of je weer iets hebt geschreven. Een volgende keer kan je misschien wel eens wat foto's plaatsen, dat zou leuk zijn. Maak je geen zorgen over Rowan, die amuseert zich wel.
    Vertel je een volgende keer iets over het landschap?
    We zijn benieuwd!

• 03 November 2008 - 08:09

Jeroen:

Dat klinkt allemaal goed zeg. Hoorde vanochtend (3nov) op het journaal dat het flink geregend heeft in Noord Vietnam en dat er overstromingen waren. Weet niet of jullie daat nog naar toe gaan of er misschien al zijn geweest. In elk geval werd het vanaf vandaag al wel minder. Heel veel plezier nog deze laatste we(e)k(en)