Mooie stad - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Esra Gelders - WaarBenJij.nu Mooie stad - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Esra Gelders - WaarBenJij.nu

Mooie stad

Door: Esra

Blijf op de hoogte en volg Esra

02 Oktober 2009 | Peru, Arequipa

Hoi allemaal,

Nu gelukkig iets sneller een berichtje van ons, maar waarschijnlijk ook voorlopig de laatste. We gaan namelijk morgen de bergen in voor een paar dagen dus geen internet. Even nog terugkomend op de vlucht van Ester over de Nasca lijnen. Moet zeggen ze zag er nog fris uit toen ze terugkwam... in tegenstelling tot enkel andere van de groep. Ze zaten met 4 man in het vliegtuigje en om iedereen goed te kunnen laten kijken moest je natuurlijk even draaien en wat lager en weer de andere kant, zodat zij niet alleen de lucht zagen. Kun je je voorstellen hoe lekker dat is en dat in een kleine sauna bak met wat turbulentie. Wat ben ik blij dat ik in het hotel ben gebleven! Maar uiteraard was het wel mooi om te zien. Nadat iedereen zijn maag even had laten rusten en we een heerlijk FRIS duikje in het zwembad hadden genomen werden we meegenomen met een archeoloog. Hij zou ons een paar Inca piramides en graven laten zien. Aan de weg ernaar toe was duidelijk te merken dat wij zo ongeveer de enige toeristen waren. De busschauffeur was er ook niet al te blij mee. De schroefjes van de bagageplankjes en de onderkant van de bus kregen het zwaar te verduren over het hobbelige verharde zandpad. Wat een droge bedoening hier en onderweg kwamen we nog wat verdwaalde hutjes tegen. Ongelooflijk dat hier mensen wonen, want er is verder helemaal niets dan droogte. Maar de mensen zijn niet dom en halen het water via een waterput uit de grond en via een irrigatiesysteem kunnen ze nog wat mais of katoen verbouwen. We zijn gestopt bij wat in eerste instantie op mega molshopen leek, maar bij nader inzien waren dit graven van meer dan 2000 jaar oud die door rovers zijn uitgegraven. De Inca}s geloven in reincarnatie dus er werden veel waardevolle bezittingen mee in de graven gelegd. Heel bizar, want overal waar je keek lagen schedels en botten. Sta je dan met je goed fatsoen en probeert nergen op te trappen, maar dan doe je een stap naar achter en hoor je het kraken onder je voeten, bah. Mocht die Inca nog zijn teruggekomen dan zal ik er nog voor boeten.... Na nog een uurtje of wat verder hobbelen zagen we de piramide liggen. Athans de vorm van een piramide, maar een hele andere bouwstijl dan de Egyptenaren. Redelijk indrukwekkend, maar onze interesse voor onze over fanatieke archeoloog begon redelijk af te zwakken, want je waaide hier compleet van de berg af! We zagen onderweg de zon nog ondergaan en met de enkele boom die er stond leek het wel of we in Afrika naar de zonsondergang aan het kijken waren. Prachtig! Vermoeid en gezandstraald kwamen we in het donker weer terug. Het plaatsje Nasca is niet toeristisch en we mogen dan ook helaas alleen met de groep op straat, dus het groepsdiner was weer aan de beurt.
De volgende dag 12 uur in de bus gezeten, dus helemaal gaar toen we in Arequipa aankwamen. Onze enige afleiding was een wegblokkade langs de kust door een zandstorm. We moesten ons dus noodgedwongen even amuseren op het strand. Heel vervelend....Je hoeft hier trouwens niet bang te zijn dat je geen plaats vindt op het strand voor je handdoek, maar als je pech hebt moet je wel 20 km lopen naar zee! zand, zand en nog een zand, dat maakte de rit wel saai. Maar des te groter was de verrassing de volgende dag in Arequipa! Wat een mooie stad! Ligt op ongeveer 2400 meter boven zeeniveau en het uitzicht op een paar hele hoge toppen en vulkaan is prachtig! Het is duidelijk een welvarende stad, met een mooi en gezellig plein. Hier konden we ons met z}n tweeen vermaken en hebben vanalles bezocht en gezien, zoals het klooster van Santa Catalina. Erg groot, een stadje binnen een stad. Echt de moeite waard en het museum waar Juanita ligt opgebaard. Dit 14 jarige Inca meisje werd tijdens de Inca tijd geofferd in de top van de Amputo vulkaan (6288m) en pas in 1995 ontdekt. Interessant om te zien hoe goed ze bewaard is gebleven. Het gaat met ons alletwee goed en hopen dat we de hoogte goed kunnen trotseren morgen. We moeten namelijk een pas over van 5200m! We houden jullie op de hoogte.

Heel veel groetjes voor iedereen.

Ja Marc was ook zeker wat voor jou!! En de foto}s zijn ook echt mooi. Jammer dat het regent bij jullie, maar dan komt de tafel misschien nog af :-)

Pap & mam, geef Diesel een dikke knuffel van me en ook voor jullie natuurlijk! De tijd vliegt hier echt voorbij.

Jeroen, heel veel succes dinsdag met je sollicitatie, hoor het wel he. X

• 03 Oktober 2009 - 07:46

Carin Gelders:

Hoi Esra,
    Als je jouw verslagen leest hoef je bijna niet meer op vacantie, zoveel indrukken geef je. Ben je ook als een nomade gekleed met al dat zand om je heen? Hier is het echt herfst. Heb vanochtend weer eens 40 min gerend, ging goed.
    Geniet, we blijven je volgen.
    groetjes,Carin

• 04 Oktober 2009 - 08:08

Marc:

Hoi Esra,
    het zijn weer prachtige verhalen. Is toch maf he, een molshoop zal nooit meer gewoon een molshoop zijn! Voortaan zul je er een prachtige herinnering bij hebben. En je durft geen stap meer achteruit te zetten, bang voor een geest die met een gipspoot of mitella bij je komt rondspoken.
    Blij dat je weer de oude bent, tenminste, neem ik aan. Geniet er verder van, voor zover je dat al niet deed (wat een overbodige opmerking eigenlijk), je hebt nog 2 heerlijke weken te gaan! Met het weer hier mis je in ieder geval niet veel. Maar ja, zo komt er hier inderdaad wel nog eens wat schot in de lopende zaken.

Liefs Marc

• 04 Oktober 2009 - 10:09

Het Thuisfront:

Dag meid.

Ik las dat Arequipa is opgebouwd uit witte vulkaansteen. Het heeft dan ook de bijnaam 'witte stad'. Wel bijzonder lijkt mij. Tja, het zal zeker een eng gevoel zijn geweest zo'n krakend bot onder je voeten. Vandaag zul je wel tussen de indianendorpjes zitten en uitzicht hebben op de Colca Canyon. Als we het reisschema doorlezen dan staan er nog heel wat avonturen op het programma. GENIET er maar volop van. Bij ons zijn de tuinmeubels weer opgeruimd en binnen staat de verwarming weer volop aan. Och Es, en wij genieten zo van al die prachtige herfstkleuren. De kastanjes die uit de bolsters springen, de eikels die rollen onder je voeten. De gele koolzaadvelden...prachtig!

Groetjes voor Ester en veel liefs P&M

• 05 Oktober 2009 - 21:24

Inge:

Hallo Es&Es
    Wat verwennen jullie ons met die heerlijke avonturen, Héél véél plezier, good luck voor de komende dagen.

• 06 Oktober 2009 - 11:06

Pascalle:

Hallo Esra,

Hier mijn 3e poging om ook onder je bericht terecht te komen. Ik heb ondertussen al hele verhalen geschreven maar waar ze blijven...???
    Het lijkt mij een geweldige reis met nog wat gezonde spanning erin. Met al dat zand zul je wel een perzik huidje hebben. Geniet er nog maar lekker van!!! Hier gaat alles z'n gangetje.
    Groetjes Pascalle

• 06 Oktober 2009 - 11:08

Pascalle:

Joepie, ik zie dat het gelukt is!!!

• 06 Oktober 2009 - 11:43

Sandra:

Hee Collega,
    ik zit even een half uurtje op de receptie voor Pascalle en lees hier je prachtige verhalen. Wat een avonturen, echt fantastisch!!! Have fun, en denk vooral niet te veel aan ons hier in de koude regen hihih. Groetjes Sandra

• 06 Oktober 2009 - 19:52

Jeroen:

Hallo zusje,
    Vandaag 2e gesprek gehad. Ging goed, maar ik weet nog niet heel veel meer. Hoor iets van ze over 1a2 weken. Verder gaat het bij mij - het jou bekende- gangetje :) Veel plezier he !

• 07 Oktober 2009 - 19:19

Marij Van Aken:

hoiEster en esra,

Leuk om je verslag te lezen Esra. het is net of we een beetje met jullie meereizen.Het begint hier behoorlijk herfstig te worden.
    we missen jullie wel.
    Hopenlijk krijgen jullie nog veel moois te zien.
    Groetjes ook van Harie