Hue en Hanoi - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Esra Gelders - WaarBenJij.nu Hue en Hanoi - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Esra Gelders - WaarBenJij.nu

Hue en Hanoi

Door: Esra

Blijf op de hoogte en volg Esra

04 November 2008 | Vietnam, Hué

Hier zijn we dan weer. Laatste bericht was vanaf Hoi Annie geloof ik. De laatste dag in Annie was wel heel erg heet! Je werd zowat levend gecremeerd en met een licht briesje werd je dan zo verspreidt over de rivier. Het plaatsje is wel echt gezellig, ja schijnt dat je af en toe toch naar een westers tintje snakt. Leuke terrasje en heerlijk ananassap. Het plaatsje is vrij klein en daardoor knus met leuke winkeltjes. Tja alleen de souveniertjes kun je allemaal bij de Xenos krijgen op de China afdeling, dus die heb ik maar fijn laten staan. De volgende dag zijn we vetrokken naar Hue waar we tegen 16:00 uur zijn aangekomen. Weer geluk met het hotel! Mooie kamer en een zwembad. 's avonds hebben we lekker de toerist uitgehangen en ons per fietstaxi naar de restaurantjes laten brengen.Natuurlijk wordt je hier ook bezeikt waar je bij staat en ze lachen er nog hard om ook. Toen we namelijk na het eten terug liepen naar het hotel, bleek dat we wel heel dichtbij zaten en die spleetogen hebben gewoon wat zitten rondfietsen om meer geld te kunnen vangen!! Volgende dag zijn we naar de Citadel geweest, na lekker te hebben uitgeslapen en een heerlijk ontbijtje. De citadel lag op loopafstand, maar je wordt hier zodra je het hotel uitloopt echt lastig gevallen door fietstaxi's. Die moet je dan echt wegslaan en je hebt van die volhouders die blijven gewoon naast je fietsen, ZO IRRITANT! Maar goed wij op weg naar de Citadel en we staan bijna bij de ingang, komt er weer zo'n plakkerd naast ons fietsen, geirriteerd als we waren zeiden we waarschijnlijk iets te bot nee, want hij zei dat de Citadel tot 13:00 uur gesloten was, omdat het zondag was en dat de ingang aan een hele andere kant was, die waar we bijna voor stonden was een militaire zone... Zo druivig als we waren, hebben we dat van hem aangenomen en zijn toen maar gaan internetten. drie kwartier heb ik erover gedaan om die 5 foto's door te kunnen sturen, maar goed we moesten toch wachten en daarna hebben we nog 10 km gelopen om de ingang te vinden!! Die stomme taxi heeft ons helemaal om de muur heen laten lopen! En hij was ook helemaal niet dicht. Nou je kunt je wel voorstellen dat toen we eindelijk binnen waren we eigenlijk helemaal geen zin meer hadden en voor de verandering helemaal doorweekt van 't zweet waren. We hebben ons maar laten afkoelen in het zwembad. Heerlijk!! Gister vroeg op om met de drakenboot over de parfumrivier (weet alleen niet wat ze hier onder parfum verstaan) naar de pagode ( Phuoc-Duyen) en de graftombes te varen. Mooie grote Pagode, waar nog kleine monnikjes wonen en worden opgeleid tot opper monnik of zoiets. Ze hadden ook een geweldig kapsel, kaal en alleen de ponny was lang. Vanaf de boot werden mochten we achterop de brommers mee naar de graftombe van Tu Duc waar een bekende Keizer (een met wel 200 vrouwen) zou liggen. Na afloop krgene we een heerlijke lunch op de boot. De natuur begint eindelijk ergens op te lijken. Hij is groen! Ja groen had ik al lang niet meer gezien. Ook wat bergen op de achtergrond. Werden nog getrakteerd op een tropische bui, maar gelukkig was het weer droog toen we uitstapte. We zijn echt voor het geluk geboren he. Ja je krijgt wat je verdient.
's avonds zouden we met de nachttrein vertrekken naar Hanoi, maar het was nog even onzeker of de trein wel zou rijden ivm de overstromingen in Hanoi. De trein zou officieel om 16:30 vertrekken, maar al snel krgen we te horen dat ze hier ook last hadden van bladeren op de rails of van vierkante wielen ;-) zodat we pas om 19:30 uur zouden vertrekken. Maar dat mocht de pret niet drukken en we hebben van de vertrekhal een echte feestzaal gemaakt waar we (met megafoon) de polonaise hebben gelopen. Die Vietnamezen wisten niet wat ze zagen en het werd steeds drukker in de hal en ja er werd zelfs Karaoke geoefend! Nou de kater de volgende dag was toch echt niet van het feesten, maar we zijn helemaal door elkaar geschud in die trein, wel een beleving natuurlijk. Oh en we hadden ook een volautomatische haardroger van 16 graden in onze couchette, je kon hem alleen niet uitzetten dus hebben we hem maar dichtgeplakt met plastic tasjes, erg mooi.
Je kon onderweg wel zien dat het flink geregend had, want de velden stonden onder water, maar toen we in Hanoi aankwamen was al het water al weg. Dus we houden drogen voeten en de zon liet zich ook nog even zien. Wel bizar om te weten dat het 2 dagen geleden zo'n puinhoop was met doden en gewonden. We zagen er wel een beetje tegenop, maar Hanoi is echt gezellig voor zo'n grote stad. Er staan hier wat bomen in de straat en de straatjes zijn ook kleiner dan in Saigon. De stroom is wel nog even uitgevallen vanochtend in het hotel, maar de kaarsjes hadden ze snel gevonden. Ja dat was tevens dus de noodverlichting ook op de trap! Oh en we willen jullie wel nog meededelen dat we verrukkelijk hebben gegeten bij een Italiaan!! Ohhhhh mozzarella met tomaat, bruchetta en spagetti Pesto!! en .... een CHOCOMOUSSE jummie! Zo nu denk ik dat we toch alles verteld hebben en dat we lekker naar bedje gaan.
Tot snel. XX ES en Es

• 05 November 2008 - 08:04

Michel:

Hey! Als ik binnenkom op kantoor krijg ik een automatische reminder dat ik jullie log/dag/reisboek moet checken en dat doe ik dan ook meteen want ik wil niets missen! Het is echt een goed begin van een nieuwe dag om jullie verhalen te lezen, word er meteen opgewekt van (normaal heb ik dat van koffie)! Ik ben echt heel benieuwd naar de foto's en meer verhalen over het feest in de vertrekhal!!

Tot snel,
    Liefs,
    Michel

• 05 November 2008 - 08:27

Smurfin:

Ik blijf het super vinden dat we jullie verhalen zo kunnen volgen ! Gelukkig gaat alles nog steeds goed en zijn jullie niet weggespoeld. Probeer alle zonnestralen nog op te vangen want hier
    is het 3x niks.
    Enjoy !

• 06 November 2008 - 10:19

Suus Dej:

Hey Es,

Klinkt goed hoor. Was al bang dat je was weggespoeld!Gaaf dat je toch nog wat foto's hebt kunnen plaatsen. Vind je ook niet dat de mensen in Azie vriendelijker zijn dan de mensen in LAtijns America? Ik ben bezig om een reis te regelen naar Nepal. We gaan iets meer dan 2 weken trekken door de bergen en dan nog 1,5 week naar national park en naturlijk Kathmandu!! We bellen snel als je weer terug bent, xx