hoezo vergeetachtig... - Reisverslag uit Toraja, Indonesië van Esra Gelders - WaarBenJij.nu hoezo vergeetachtig... - Reisverslag uit Toraja, Indonesië van Esra Gelders - WaarBenJij.nu

hoezo vergeetachtig...

Door: Esra

Blijf op de hoogte en volg Esra

11 November 2010 | Indonesië, Toraja

Hallo allemaal,
Ik zie nu pas dat er in mijn vorig bericht heel veel tekst is weggevallen. Erg jammer, want nu weet ik dat uiteraard niet meer. Wat ik wel nog weet is dat we afgelopen zondag zijn gaan zwemmen met een aantal kinderen, want sommige gaan naar huis in het weekend. Nou wat een happening zeg. Ik was het liefst gillend weggelopen, 50 joelende kinderen om je heen die je van top tot teen aan het bekijken zijn, want zo'n wit wezen hebben ze nog nooit gezien! Maar van de andere kant ben ik dan toch wel mooi, want dat kunnen ze ook nog uitbrengen in het Engels. Raar en ongemakkelijk is het wel om zoveel aandacht te krijgen. Afgelopen week hebben we ook pannenkoeken gebakken en het was de eerste keer helemaal stil bij het eten. Oh wat vonden ze dat lekker!! We hebben 2,5 uur staan bakken, want op een gegeveen moment zagen we dat ze de pannenkoeken in hun lunch box aan het proppen waren en dat ze die dus heel graag mee naar school wilde nemen. Echt veel voldoening krijg je daar van. Ook hebben we een bingo avond georganiseerd en daar hebben ze het nog iedere dag over, want met zoveel kadootjes en spanning wil je dat natuurlijk iedere dag doen. Nou we hebben ze al beloofd dat we dat de laatste avond nog eens doen. Even een gouden tip tussendoor, ga nooit 2 miljoen pinnen met een jetlag, want voordat je het weet vergeet je zomaar je portemonnee bij de pinautomaat!!! Oh wat was dat schrikken zeg (was op het vliegveld in Jakarta) Overal zoeken naar die ene Indo die achter ons stond en die het dus gezien moest hebben, maar ja die dacht natuurlijk JAckpot! Wij naar de politie en met handen en voeten uitleggen wat er was gebeurd, want Engels kennen ze yes yes, maar volgens komen ze niet verder dan yes.... Ze zouden de bewakingscamera wel nakijken en toen we richting kantoor liepen, want die kleine Indonesier op ons afgerend met mijn portemonnee!!! Oh wat een geluk heb ik daar even gehad en zo blij als ik was heb ik hem (dat besefte ik pas achteraf) 20 euro fooi gegeven!!! Nou ja, beter die 20 dan die 80 euro incl. bankpas. Ik was op dat moment in een klap weer wakker...

Maar goed, Esra zou Esra niet zijn als het daarbij bleef,m want een paar dagen na het zwemmen kwam ik erachter dat ik mijn bikini broekje bij het zwembad had achtergelaten... Tja dat krijg je als je nioet genoeg slaap krijgt. Wij terug naar dat zwembad, maar hoe ga je met handen en voeten uitleggen dat je je zwembroekje hebt laten liggen 3 dagen geleden, nou voorpret hadden we in ieder geval, maar hjoop uiteraard niet. Ik schaamde me gewoon om het te vragen en toch helpt gebarentaal, want meneer kwam met een big smile en een plastic zakje MET mijn zwembroekje aanlopen!! Hoe is het mogelijk, alles wat je hier kwijtraakt komt gewoon weer terug haha, maar hopelijk blijft het wel daarbij.

Gister of eergister (dagen doen er hier niet toe) zijn we naar de grootste plaatselijke markt geweest waar ze van heinde en verre naartoe komen. Honderden buffels en varkens staan en liggen hier! Indrukwekkend om te zien, maar de meeste varkens gingen hier regelrecht richting ceremonie om daar de laatste seconden van hun leven door te brengen.... Ja echt weer wat voor mij. Zou ze het liefst allemaal hebben opgekocht, maar ja mijn rugzak is helaas niet zo groot. Het hoort bij hunm cultaar denk ik dan maar heel hard. Stuur mij maar liever naar de fruit afdeling, maar het fruit is vrij schaars hier en dus erg duur. Had ik niet vewacht van zo'n vruchtbaar land. De mensen zijn trouwens echt super vriendelijk hier en omdat het toerisme hier ver te zoeken is zijn ze dus erg nieuwsgierig naar ons. We zijn ook al 2x mee naar school geweest om daar echt voor de klas Engelse les te geven. Een dag aan groep 3 en een dag aan groep 6. Een hele beleving die je anders nooit zou meemaken. En de kinderen zijn oh zo verlegen als je ze aanwijst om het antwoord te geven.. De weg naar school is erg mooi en kost ongeveer 20 minuutjes te voet. We zijn ook met de jongens gaan voetballen op het schoolveldje en fanatiek dat ze zijn! Maar op je slippers tegen een keiharde bal aantrappen is zeg maar niet zo heel lekker en die jochies rennen gewoon lekker op hun blote voeten en het is allemaal de normaalste zaak van de wereld. En na afloop snak je dan naar een lekkere koude douche, die je overigens wel 3x per dag kunt gebruiken! Gister haden we trouwens de eerste dag geen regen! Maar waarschijnlijk kom ik wel lekker wit weer terug, want als je de zon ziet dan weet je niet hoe snel je de schaduw moet opzoeken en voor de rest komt het dus met bakken uit de lucht vallen.... Beetje vergelijkbaar met een stort douche!!

Geen idee hoeveel mogelijkheid ik nog krijg met internet hierna, maar jullie merken het vanzelf wel he.

Heel veel groetjes.

P.S. Angeliek en Rick helaas was de helft van mijn bericht dus weggevallen en bij deze nog een keer. Proficiat met jullie verloving!! Erg leuk!

Es, ik ben echt benieuwd wanneer de grote dag is en je krijgt van iedereen de groetjes!! Gelukkig dat alles goed gaat en er is nog nooit een baby blijven zitten dus komt vast goed!

Pap en mam, heel erg bedankt voor jullie goede zorg voor mijn witte beer, zou hem graag even willen knuffelen.... en jullie natuurlijk ook!

Jeroentje, veel liefs van je zusje!!

  • 11 November 2010 - 10:36

    Roke:

    Valkenburg, donderdag 11 november 2010

    Hoi lieve baas van me.

    Ik ben weer terug van uit logeren! Deze week is mijn vriendje mee geweest en dat heeft geholpen! Je weet dat ik verlatingsangst heb, maar deze week heb ik me keurig weten te gedragen. En daarom heeft Diesel niet hoeven te betalen. Goed van mij hè? Ha, ha... Ik heb gewoon wat steun nodig.
    Ik voel me heel erg thuis bij je ouders. Zo erg dat ik gewoon op de bank ga liggen als ze er niet zijn. En als ze dan thuiskomen, spring ik er snel af; hebben ze lekker niets in de gaten! Maar niet verder vertellen hoor...
    Je pa heeft een foto van me gemaakt toen ik er op mijn voordeligst bij lag. Ikzelf vind hem een beetje genant, maar hij wil hem persé laten zien!Ik hoop dat hij hem niet kan versturen (hi,hi).
    Schrijf je me nog een keer, ik ben benieuwd hoe het je verder vergaat. En ik hoop dat het gat in je geheugen weer dichttrekt, anders zie ik de volgende bui al hangen!

    Heel veel liefs en amuseer je, dat doe ik hier ook!

    Je Roke

  • 11 November 2010 - 12:14

    Ester:

    hi es wat leuk dat je gebeld hebt echt fantastisch heb internet op mijn kamer en kan duu nu je berichten lezen..

    en wat grappig die foto in de klas en leuk idee van de bingo..

    nou de heilige antonius helpt je wel goed bij alles wat je kwijt bent haha wat erg ..

    jammer van de rest van de tekst van de vorige mail

    veel plezier nog en tot snel!!!!

    liefs es

  • 11 November 2010 - 13:16

    Peetje:

    Hey Essie...
    Dat ziet er goed uit jij zo voor de klas!!
    Jammer dat we de gezichtjes van de kids niet kunnen zien, lijken me echt schatjes allemaal... probeer er maar ene voor me mee te smokkelen. Volgens mij heb je het naar je zin daar zo.. muv van de korte nachtrust, maar dat kun je hier wel weer inhalen toch?
    hilarisch... met die bikinislip.. de mannen op kantoor vragen zich nu af hoe je daar dan bent weggegaan en waarom zonder slip.. haha...
    hier is t echt loei druk!!!! dus geniet nog maar even en tank maar goed bij, kun je er straks weer vol tegen aan! groetjes peet en de rest van kantoor Gaia!

  • 12 November 2010 - 11:51

    Valesca:

    Ha Esra,
    Wat een geweldig leuke activiteiten doe je allemaal met de kinderen daar. Zij hebben mede dankzij jou echt een mooie tijd! Ben benieuwd naar je foto's, ik heb al een heel plaatje bij jouw verhaal bedacht!
    Veel plezier, ik kijk uit naar je volgende verhaal. Liefs!

  • 12 November 2010 - 12:47

    Pap En Mam:

    Dag schat.

    Vandaag is dan, na alle avonturen en werk in het weeshuis, je echte vakantie begonnen. Heerlijk dat de kinderen genoten hebben. En wat een geluk dat er nog eerlijke mensen in de wereld rondlopen. We hebben wel gelachen om het verlies van je bikinibroekje. Ja, echt iets voor jou ! Ik zie je daar al staan met rode wangen en gebarend met handen en voeten, ha, ha. Buiten een behoorlijk stevig windje is hier verder geen nieuws te vermelden. Amuseer je en geniet !!

    Veel liefs.

    Voor mama Esther en papa Edwin onze hartelijke gelukwensen met jullie dochtertje LOESJE.

  • 14 November 2010 - 19:20

    Nicole:

    Hallo Ersa,

    Wat een super vakantie heb jij.............veel rust, ontspanning, , eten, drinken en lekker bruin worden.......

    Gelukkig maken die blijde gezichten van de kinderen alles goed. Je moet toch wat over hebben voor je medemens! En laten we eerlijk zijn eten kun je hier weer voldoende dus een tijdje op ratsoen zal je echt geen kwaad doen. Als we in het zwembad liggen ben jij tenminste slank en bij mij zitten de rolletjes er nog!

    Ik ben echt jaloers op je. Het lijkt me echt super leuk wat jullie daar doen. Althans je verhalen werken aanstekelijk, buiten alle zaken die misgaan!!!!!

    Ik wens je (jullie) nog heel veel plezier. En troost je hier regent het ook al de hele week. We hebben de ene overstroming na de andere in Zuid-Limburg. Dus blijf nog maar even weg.

    XX Groetjes Nicole

  • 15 November 2010 - 12:01

    Sven:

    Hoihoi, wat gaaf om je avonturen hier te mogen lezen. Het lijkt me heerlijk om zo vakantie te vieren en te combineren met vrijwilligers werk. Dit geeft je vlgns mij zoveel voldoening om iets te kunnen betekenen voor de lokale bevolking. Geniet er maar van, heel veel plezier en pas goed op jezelf en je spullen :)

    Groetjes Liefs

    Sven

  • 15 November 2010 - 14:22

    Fisschertje:

    Hey Essie,
    Wat een leuk verslag, je kunt nog altijd als je veel tijd over hebt boeken gaan schrijven. Je zorgt zelf al voor genoeg lachwekkende verhaalstof dus dat komt helemaal goed. Wat een lievertjes allemaal, maar niet uit elkaar te halen, allemaal dezelfde kleren en zwarte haren waarbij ze ook nog allemaal naar dezelfde kapper gaan. Nou we weten wel wie we als babysitter op kunnen roepen. Geniet nog maar lekker en tot lezens.
    gr. Pascalle

  • 16 November 2010 - 14:01

    Currie:

    Essie!
    Apa kabar!?
    Selamat makan & hati hati!!

    :)

  • 17 November 2010 - 19:35

    Ilsa&Michel:

    Hi Esra! leuk je verhaal te lezen en zijn erg benieuwd naar alle foto's en de verhalen! Welke Engelse woorden hebben jullieze geleerd? Veel plezier en tot heel snel!

  • 19 November 2010 - 10:45

    Monique Huiskens:

    Volgens mij heb ik weer iets verkeerd gedaan of je hebt zometeen twee dezelfde reakties.. Enfin, daar gaan we weer.
    Ik ben jaloers als ik allemaal lees wat je meemaakt, geweldig. Ik weet niet hoeveel foto's je hebt geplaatst maar ik kan er maar een vinden...
    Geniet er nog van en tot gauw

    Je renmaatje Monique

  • 19 November 2010 - 15:20

    Claudia :

    Hoi Esther,
    Ik ben benieuwd naar je uitgebreide verhalen. Straks weer lekker bijkletsen. Een goede, veilige terugreis gewenst, tot gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Toraja

Esra

Actief sinds 15 Nov. 2006
Verslag gelezen: 674
Totaal aantal bezoekers 31601

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 10 Oktober 2014

Madagascar rondreis

11 Februari 2013 - 05 Maart 2013

Costa Rica

31 Oktober 2010 - 21 November 2010

Indonesia, Sulawesi 2010

26 September 2009 - 19 Oktober 2009

Peru

23 Oktober 2008 - 14 November 2008

Vietnam

Landen bezocht: