Eindelijk..... - Reisverslag uit Toraja, Indonesië van Esra Gelders - WaarBenJij.nu Eindelijk..... - Reisverslag uit Toraja, Indonesië van Esra Gelders - WaarBenJij.nu

Eindelijk.....

Door: Esra

Blijf op de hoogte en volg Esra

07 November 2010 | Indonesië, Toraja

Hallo allemaal. Hier eindelijk een berichtje van mij. Het is te merken dat er hier nauwelijks toeristen komen, want internetcafe's zijn uiteraard niet te vinden. Via via dan toch een computer kunnen regelen met internet. Maar goed dat daargelaten nu eerst hoe het allemal begon. Na 2 dagen vliegtuig kwamen we aan in Makassar. Hier stond onze chauffeur ons al op te wachten en nam ons mee naar het hostel in de stad waar we even een nachtje konden bijkomen. De volgende ochtend zijn we met chauffeur en gids naar Toraja gereden. Hoe lang wil je het hebben na 2 dagen vliegen, nou er kan dus nog meer bij, wel 16 uur!!! Helemaal gaar en door elkaar geschud, na een lekke band, een heel uitgelopen dorp indonesiers, een verzoek om een kus door de plaatselijke politie en veel nieuwsgierige mensen later, kwamen we eindelijk met nog vele rondjes "snake road" aan bij het weeshuis. Inmiddels was het al 1 uur 's nachts dus de kinderen lagen al lang en breed in bed. Na even kennis te hebben gemaakt met de vrouw des huizes (dachten wij, maar ze komt niet verder dan de keuken) zijn we maar naar bed gegaan. We hebben 2 aan 2 een eigen kamer met stapelbed. Op de kamer hing een weekschema met een wel hele grote verrassing..... de kinderen staan om 5 uur op!!!! Dat is nog eens leuk %^$&%$^&%&*($$@# !!! Weer even terug naar " de vrouw des huizes" voor meer uitleg, maar ze stelde ons even gerust dat we de volgende ochtend wat langer mochten bijven liggen. Nou is dat even feest. Helemaal blij en moe gaan we slapen om vervolgens de volgende ochten om jawel 5 uur door een aardbeving van schreeuwende en joelende kinderen, krijsende varkens wakker te worden. Joepie dit klinkt als vakantie :-) NA nog eens 5 keer te zijn omgedraaid in bed toch maar opgestaan om van het ontbijt te genieten. Getoaste sandwich met jam en koffie of thee, nou prima om de dag mee te beginnen. We nemen ons de tijd om het huis eens te bekijken en te kijken wat we allemaal gaan doen. Om ongeveer half elf kwamen de 2 kleintjes terug van school en ze stelde zich meteen al voor. NIet lang erna volgde de rest van het gezelschap en voordat we het wisten stonden er 19 kindertjes om ons heen. Zij waren gelukkig even nieuwsgierig als wij dus dat zat meteen wel goed. Ze spreken een klein beetje Engels en met handen en voeten kom je al een heel eind. Erg leuk! we moetsen de eerste dag allemaal onze draai een beetje vinden dus we hebben een beetje gekeken hoe zij het allemaal doen hier in huis. Na school meteen het schooluniform en andere kleren wassen en zichzelf wassen. Daarna hun huiswerk maken. Rond een uur of 1 staat het eten gereed en schuiven we met z'n allen aan tafel. Eerst handen wassen en samen bidden. We krijgen 's middags rijst met een klein beetje groente en wat vis of tofu. Vlees krijgen ze niet, want dat is te duur. (Gelukkig voor mij :-)) Na het eten is het tijd voor hun dagelijkse huishoudtaken zoals afwassen, keuken vegen en tafels opruimen. En dan is het spelletjes tijd tot 19:00 uur, want dan komt weer het avond eten, uiteraard weer lekkere rijst met alleen vis of nog wat groente (jullie snappen wel hoe lekker dat is na 1 week he) Maar er valt niets te klagen, want het is wel lekker (buiten al die groge kleefrijst na) Ondertussen zit ik hier achter de conmputer met stokjes onder mijn oogleden om mijn ogen nog open te houden en al wiebelend op de stoel, omdat er van rug niet veel meer over is als gevolg van 1000x taxi rijden( kinderen op je rug) en een heel doorgelegen matras met planken ondegrond..... Heerlijk toch zo'n vakantie! Maar wat je er voor terug krijgt is natuurlijk onbetaalbaar, 19 blije kindergezichtjes die de hele dag roepen I won (betekent ik wil me

• 07 November 2010 - 11:31

Rick En Angeliek:

Hallo lieve esra,

Haha wat een rustige en ontspannen vakantie..!
    Echt een hele omschakeling, maar super dat je het doet en die kindertjes zo een 'smile' op hun gezicht brengt!!
    Heel veel succes verder en geniet van de mensen, cultuur en de rijst met vis! Ps: weet je al wie gaan trouwen??...Wij! Dikke x van rick en angeliek.

• 08 November 2010 - 09:22

SuuS & Emiel:

Hi Esra,

hahahaha wat een heerlijke start maar gelukkig had je hier al op gerekend. We zijn heel blij dat alles goed gegaan is met of zonder rugklachten! We kijken uit naar je volgend bericht. Take care, X

• 08 November 2010 - 12:45

Es:

He Es,
    ja ik had t inderdaad al via de sms begrepen dat t moeilijk was om contact te maken van daar en dat je kapot was.. begrijp nu helemaal waarom. 5 uur opstaan echt iets voor jou he ;) is ook niet echt vakantiegevoel nee... maar t zit er bij de kleintjes alweer bijna op en dan krijgen jullie t echte avontuur, alhoewel dat ook vermoeiend zal worden met die wegen daar. Gelukkig voor jou kun je van alleen rijst eten wel niet zo ziek worden ;)

Doe de groetjes aan Maarten, Jeroen en Gea

en n dikke knuffel voor jou

jammer dat ik er niet bij kon zijn. Ik ben vanmorgen nog in ziekenhuis geweest ter controle, weet je wat de gynaecologe zei, zo das n flink grote baby, maar die komen er ook wel uit.. haha lief he om me nog even gerust te stellen..

Nog 9 daagjes officieel, maar tot nu toe nog rustig!

X Es

• 08 November 2010 - 19:45

Broer:

Zus - Lekker relaxte vakantie. Uitslapen, in alle rust bijkomen van je werk Gaiapark en heerlijk eten en drinken. Toegegeven je maakt op deze manier wel een boel mee en dat is waardevol evenals het helpen van de kinderen. Veel groetjes ook aan je reisgenoten.

• 08 November 2010 - 21:35

Ilsa&Michel:

Hola! Hola! Doet oude (scouting) tijden herleven, toch? De genoegdoening zorgt voor ongekende stromen energie! Geniet ervan en houd ons op de hoogte! En maak veel foto's!

Groeten en tot snel! Liefs!

• 09 November 2010 - 11:35

Pap En Mam:

Hallo meiske.

Tjonge, tjonge, net iets voor jou in alle vroegte uit bed. En dan, zoals je schreef in je sms, het omspitten van de overwoekerde groentetuin van het weeshuis. Nu kan je gelijk aan je eigen tuin beginnen. Heerlijk, je eigen paprika's, courgette, aubergine etc.
    Maar voorlopig denk ik dat je de extra daagjes thuis wel anders zult benutten.
    Meisje, dit is een levenservaring waar je later met heel veel voldoening aan terug zult denken. Maak je over Rowan geen zorgen. Hij blijft slechts een paar daagjes per week samen met Diesel in Vijlen. De rest van de tijd is hij heel lief en tevreden bij ons. We kijken uit naar je volgende reisverslag en zijn heel trots op je dat je hiervoor hebt gekozen.

Veel liefs !

• 09 November 2010 - 15:05

Valesca:

Hey Esra!
    Wat een druk programma zeg! Het klinkt wel geweldig allemaal (behalve om 5 uur opstaan misschien)! Lijkt me heel leuk met al die kinderen. Geniet ervan, ben benieuwd naar je volgende verhalen. Liefs