micro vieuw - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Esra Gelders - WaarBenJij.nu micro vieuw - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Esra Gelders - WaarBenJij.nu

micro vieuw

Blijf op de hoogte en volg Esra

19 Februari 2013 | Costa Rica, Tortuguero

Hola Chico´s y chica´s,

Allereerst bedankt voor jullie lieve en leuke berichtjes! Leuk om te krijgen.

Inmiddels aangekomen in het schitterende Monteverde en poging 3 om een bericht te plaatsen. Inmiddels zijn we dus ook al een aantal dagen verder en zal ik heeeel diep in in m´n grijze massa moeten graven om erachter te komen wat we allemaal gedaan heben.... ja helaas hoor ik bij het soort dat steevast iedere reis een mooi dagboekje koop en weer met een lege terug naar huis gaat. Heb ik nu dus ff pech.
Goed we waren gebleven in Tortuguero. Hier kregen we een rondleiding in het schildpadden museum, je weet wel zoiets waar ciedere toeristenbus gedropt wordt en je al schuifelend een plaatje verder komt en enkele minuten later weer buiten staat. Daarna nog even door het dorpje gehuppeld om later in de Buddah bar neer te strijken voor een lekker diner. Het was daarna nog een hele belevenis om in het donker met de watertaxi terug te keren naar de lodge. De volgende ochtend zijn we weer op tijd vertrokken naar Sarapiqui. Onderweg nog even de bananenplantage van Del Monte aangedaan. Eenmaal aangekomen bij de lodge wachtte er weer een verrassing van een kamer. Jee wat een mooie locatie! Een prachtige tuin eromheen en een mooi terrasje erbij! ´s avonds een kleine boswandeling op zoek naar gespuis en ja hoor die zaten er wel. Kleine kikkertjes, hagedissen en grote krekels. Eenmaal terug in de kamer was ik net iets minder blij met de spin op m´n broekspijp en heb hem even vriendelijk doch dringend eruit gesmeten. Eenmaal terug liep er weer een dikke kogel mier m´n kamer binnen en ik kan je verzekeren die wil je ook liever bbuiten dan binnen zien. Hehe eindelijk naar bed, maar in plaats van een lekkere Costaricaan liep er een dikke kakkerlak in m´n bed! Gatsie! En helaas liep hij snel tussen de matrassen weg dus je kunt wel raden hoe lekker ik geslapen had....
De vcolgende ochtend waren er een aantal excursies waar je je voor kon opgeven en laat ik nu gek zijn op chocolade, dus de chocolade tour was snel gekozen. Met een gids de jungle in naar de chocolade plantage waar we mochten horen zien, voelen en ja hoor proeven! Aparte smaak, zeker geen Cote D´Or, maar voor nu perfect. Na de tour ben ik nog met 2 Limburgers uit Grashoek, apart accentje, wel erg aardige lui de jungle route gaan volgen. Je ziet zoveel om je heen, met name wel het kleine grut, dat je op een gegeven moment zo gefocused links en rechts in de struiken aan het kijken bent dat je net zo goed ergens in oma´s moestuin rond zou lopen en je het niet in de gaten hebt. Alhoewel in oma´s moestuin geen uil vlinder te vinden is. Wat een pracht om te zien. Maar de struikverslaving wordt op een gegeven moment wel lastig als je continue over de boomwortels en stenen struikelt. Vergelijkbaar met het stenen zoeken van vroeger in de bergen. Na een mooie tour inclusief hangbrug was de lunch meer dan welkom. ´s middags vertrokken naar de volgende plaats La Fortuna. De ligt aan de voet van een grote vulkaan en onze accommodatie is wederom erg mooi. Hier ben ik gelukkig wel alleen op de kamer en ben er even wat blij mee! Hier in de buurt lag een groot thermaal bad met verschillende baden die verwarmd worden door de vulcaan. Hoe hoger het bad hoe warmert het water. Nou kan je vertellen dat ik er na een paar uur verschrompeld en doof uit ben gekomen. Ze hadden namelijk ook 3 glijbanen helemaal bovenaan en aangezien een te heftig was, ja ook voor mij, zouden we beginnen met het opwarmertje dat we als eerste tegen kwamen. Nou kan je zeggen letterlijk het opwarmertje, dacht dat ik m´n billen verbrande toen ik ging zitten en het ging zo hard dat ze waarschijnlijk versvchroeid waren tegen de tijd dat ik beneden was. Ai dit was geen baby baantje. Toch die andere lange eens proberen. Snoeihard en een geluk dat hij dicht was anders was ik nog over de rand heen gelanceerd!! Eenmaal beneden had het water nog een andere ingang gevonden en dat waren mijn oren. Heb tot ´s middags de volgende dag nauwelijks iets gehoord, maar ach dan was het ook eens lekker rustig. ´s avonds zijn we met de vier alleen reizende, 2 mannen van 33 en 42 en een vrouw van 45 allemaal nog erg jong van geest en gezellig, met de taxi naar het dorp gereden om even iets anders dan al die wandelende buffetten te eten. Die komen je hier wel de neus uit, want in de accommodaties waar niets anders is en dat zijn er nog redelijk wat, zijn we aangewezen op het buffet in het hotel. Sla, warme groenten (altijd dezelfde bloemkool wortels en iets plaatselijks), rijst met bonen en vlees. Als ik een keer geluk heb zit er vis bij. En dit dus overal dus we waren erg blij met de optie om elders te kunnen eten. Onze jonge knul van een taxi chauffeur vond die buitenlanders wel leuk en heeft ons in gebrekkig Engels, handen en voeten spaans een leuk adresje gegeven. Betalen? Nee, dat doen jullie maar als jullie straks met mij terug gaan... Nou dat leer je in Nederland snel af. Gelukkig kan het hier nog wel. Heerlijk gegeten en een leuke avond gehad. Vroeg uit de veren (de brulapen waren ook hier te vinden) om een mooie rivier tocht te gaan maken vlak bij de grens van Nicaragua. Onderweg bij de plaatselijke bakker vers brood voor ontbijt gehaald en weer verder. Wat was het hier heet! Hadden een grote boot met voordek dus hadden af en toe alle zicht op de prachtige vogels die we allemaal zijn tegen gekomen. Check google ff op watervogels Costa Rica en je weet wat ik ongeveer allemaal gezien heb :) De apen hebben zich ook van hn beste kant laten zien en de kaaimannen hadden ook neergestrooid, maar toch geweldig om ze in het echt tegen te komen. Rood verbrand, lek gestoken en tig foto{s verder konden we weer aan wal. Het roodborsje is ook in Costa Rica van de partij! Nog beter smeren dus! Op de terugweg veel suikerriet- en ananasplantages gezien. De ananas kunnen ze voor mij niet aanslepen, oh wat is die lekker!! Met een tussenstop voor de Leguanen te spotten was het plaatje voor die dag echt compleet!! Wat een beestenboel.
De volgende ochtend onze weg vervolgen naar Rincon de la Vieja met een tussenstop bij de supermarkt. Ja zet mij hier maar neer dan kun je me na een half uur uit de supermarkt komen plukken... heerlijk vind ik dat zoveel andere spullen dan bij ons. Lunch ingekocht voor de wandeling die we bij de logde in de buurt zouden maken. Spullen gedropt en snel op pad, want het was een nationaal park dat om 17.00 uur dicht zou gaan.
Het was een wandeling van 2 uur naar de waterval waar je kon zwemmen en weer terug, maar aangezien we pas rond 2 uurvetrokken zijn we al rennend heen en terug gelopen om met nog meer rode bulten terug te keren. Lang leve de deet die niet werkt. Inmiddels weer een paar dagen verder en mensen vragen me of ik last heb van de waterpokken!!! Maar even terugkomend op de tocht, erg mooi, een slang gezien, snel wat foto´s geknipt bij de waterval en weggewaaid. Wat een storm hier. Ook ´snachts in bed het lijkt af en toe of het dag ervan af waait!! Windkracht 9 en dan overdrijf ik eens een keertjke niet. Nou was blij dat we na 2 nachten daar weg konden, want het waait dus echt continue zo! Had ik hier bij die lodge met een geleende tablet en wifi verbinding 2 uur in het donker zitten typen op m{n stuk, blijft ie op een gegeven moment helemaal vasthangen en viel de wifi verbinding weg... Nou ik heb me toch een potje zitten vloeken, nog een geluk dat de rest al lang op een oor lag anders had ik m{n mond met zeep kunnen wassen!! Maar inmiddels ben ik geslaagd met m´n verslag en ga ik afsluiten. Inmiddels zit ik dus in Monteverde met een schitterende kamer (zonder beestjes) en een prachtig uitzicht op de bergen. Wat kan een mens toch gelukkig zijn!

Heeel veel liefs en hopelijk tot een snellere volgende keer.
XX

  • 19 Februari 2013 - 22:13

    Ester:

    Oh ja de glijbaan ging mij ook te hard wel heerlijk hè die warm water baden al was er ene met bijna kokend water n beetje teveel van t goede
    Ben benieuwd naar je ervaringen met de canopy tour in monde verre je moet gaan eten in THE tree house ! Wij hadden overal leuke restaurantjes waar je à la carte kon eten jammer veel plezier nog hihi. Oh jA ik had Schorpioen op kamer uiteindelijk gevangen met bekertje

  • 19 Februari 2013 - 23:18

    P&M:

    Hallo meid.

    Vol ongeduld uitgekeken naar het 2e verslag. Zo te lezen heb je het wel naar je zin. Maar het zou geen vakantie zijn voor mij. Wat eng met die spinnen en dan die kakkerlak !!
    Voldoet Costa Rica aan je verwachtingen ? Heb je profijt van je Spaanse les zodat je je wat verstaanbaar kan maken ? Goh, ik zit met zoveel vragen en het duurt nog 2 weken voordat je terug komt. Amuseer je in ieder geval en geniet met volle teugen.
    Over Roke hoef je je geen zorgen te maken, die amuseert zich wel. Vreemd genoeg ligt hij geen keer aan het hek op jou te wachten. Hij is jou allang vergeten...ha, ha.

    Laat die verslagen maar komen, ze worden hier verslonden.

    Heel veel liefs.

  • 20 Februari 2013 - 07:09

    Angeliek:

    Hallo lieve Esra,

    Wat heerlijk om wakker re worden met jenieuwe reisverslag! Ik lig hier mee te genieten van de mooie natuur maar krijg de kriebels van de insecten ....moet er niet aan denken om zo te gaan slapen! Al met al klinkt het super tor nu toe. Ik krijg ook spontaan zin in ananas en dat om7 uur 's ochtends hihi...
    Jij daar met dikke bulten, hier de helft van de bevolking een heftige griep, waaronder rick. Gelukkig bijna er van af en dan maar hopen dat ik gezond op weg kan gaan naar portugal volgende week!
    Nou, we wensen je verder ontzettend veel plezier en avonturen en hopen snel weer een nieuw reisverslagje te kunnen lezen! Veel liefs en een dikke knuffel, Rick, Angeliek en Julie.

  • 20 Februari 2013 - 09:33

    Nicole Sagis:

    Hallo Esra,

    Ik hoor het allemaal.........niets voor mij al dat ongedierte. Jakki, ben ik blij dat ik niet voor die open lodge in Peru heb gekozen. Volgens mij zou ik helemaal gek geworden zijn van het ongedierte en alleook geen enkele nacht een oog dicht gedaan. Hebben ze ook een luxe versie van logeren haha?
    ZO te horen heb jij nergens last van en geniet je heel goed. Buiten al die bulten die je hebt. Blijf toch maar smeren met Deet. Je weet maar nooit.
    Trouwens dat met handen en voeten Spaans praten is toch een grapje hé............ik heb iets van spaanse les gehoord.............
    Hoe warmer het bij jou wordt hoe kouder hier. Het vriest weer flink maar gelukkig schijnt het zonnetje wel. In ieder geval geen regen. Iedereen heeft zo'n beetje de griep dus blijf maar lekker weg.

    Groetjes Nicole

  • 22 Februari 2013 - 20:29

    Judy:

    Hoi roodborstje, alles oke? Als roodborstje val je daar toch niet op tussen die mooue vogels;-) alles klinkt geweldig op de spin na. Je hebt zeker weer eerst een foto genomen alvorens hem weg te jagen...?? Hoe groot was ie?? Daarom ga ik dus niet naar costa rico. Gelukkig vermaakt rowan zich goed, hoeg je je daar geen zorgen om te maken. Met mij gaat het ook goed naar omstandigheden. Nog 2 weken in wij gaan naar marokko, eindelijk ook wat zon. Vandaag dwarrelde weer war sneeuwvlokjes neer. Wel mooi, maar koud brrrr. Tot hoors, dikke kus Judy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Tortuguero

Costa Rica

23 daagse rondreis door Costa Rica

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2013

Dweilen met de kraan open!

25 Februari 2013

Klats klats, pets pets

23 Februari 2013

Alice in wonderland

21 Februari 2013

Me Jane, you Tarzan?

19 Februari 2013

micro vieuw
Esra

Actief sinds 15 Nov. 2006
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 31556

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 10 Oktober 2014

Madagascar rondreis

11 Februari 2013 - 05 Maart 2013

Costa Rica

31 Oktober 2010 - 21 November 2010

Indonesia, Sulawesi 2010

26 September 2009 - 19 Oktober 2009

Peru

23 Oktober 2008 - 14 November 2008

Vietnam

Landen bezocht: